Wieczorem 5 listopada na scenie Teatru Starego pojawiła się wrocławska Akademicka Orkiestra Barokowa wraz z Zespołem Wokalnym Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego Wokalnej Muzyki Dawnej, czyli blisko czterdziestka młodych ludzi zafascynowanych kompozycjami sprzed trzech stuleci. Towarzyszył im bogaty zestaw instrumentów dawnych z teorbo i violą da gamba na czele.
Orkiestra pod kierownictwem Bartosza Kokoszy zaprezentowała Orfeo dolente, czyli zestaw pięciu śpiewanych intermediów Domenico Belliego oraz utwory Biagio Mariniego (La Caotorta), Giovanniego Gabrielliego (Canzona XVI a 12), Massimiliano Neriego (Sonata Decima a 8), Floriano Canalego (La Bevilacqua a 8) i Maurizio Cazzatiego (Passacaglia et Ciaccona in D).
Muzycy zagrali z radością rzadko spotykaną u weteranów, co bardzo spodobało się publiczności. W trakcie utworu wykonywanego na bis zobaczyliśmy nawet miniaturową meksykańską falę przepływającą przez szereg bezrobotnych chórzystów. To kolejny dowód na to, że określanie muzyki klasycznej mianem „poważna” to często gruba przesada. Kto nie widział – nic straconego. Zespół obiecał, że przyjedzie do nas w przyszłym roku z nowym programem.
Domenico Belli to kompozytor florencki, o którym wiemy dziś bardzo mało. Nie jest znana data ani miejsce jego urodzin, pierwsza wzmianka o Bellim pochodzi z roku 1607. Pozostawił po sobie niewielką spuściznę muzyczną. Razem z Orfeo dolente w 1616 r. oddał do druku dwa zbiory kompozycji: Officium defunctorum oraz 35 monodycznych utworów w zbiorze Il primo libro dell’Arie a una e a due voci per sonarsi con il Chitarrone. Są to jedyne zachowane do dziś owoce jego działalności kompozytorskiej. Jeden z egzemplarzy Orfeo dolente znajduje się w bezcennej kolekcji włoskich druków muzycznych Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego.Orfeo dolente powstało jako intermedium dla sztuki Aminta Torquato Tasso. Treść dzieła opiera się na elementach mitu o Orfeuszu. Autor wprowadza pasterzy, gracje i nimfy – postaci, których zadaniem jest pocieszenie Orfeusza i opiewanie miłości. Muzyczną podstawę utworu stanowią monodycznie opracowane dialogi bohaterów uzupełnione o sześciogłosowe chóry pasterzy.
Akademicka Orkiestra Barokowa powstała w 2003 r. na Wrocławskiej Akademii Muzycznej. Obecnie działa przy Katedrze Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. W skład orkiestry wchodzą studenci poszczególnych klas katedry. Na koncertach zespół prezentuje kompozycje zarówno wielkich mistrzów muzyki dawnej, jak i mniej znanych, a niekiedy zapomnianych kompozytorów XVII i XVIII wieku. Obecnie orkiestrę prowadzi Bartosz Kokosza.
Kierownictwo artystyczne – Bartosz Kokosza
Koncepcja i konsultacja – Tomasz Dobrzański
Wykonawcy:
Zespół Wokalny Studenckiego Koła Artystyczna-Naukowego Wokalnej Muzyki Dawnej
Przygotowanie Zespołu Wokalnego i solistów – Agnieszka Franków-Żelazny
Karolina Kuczyńska – Calliope (sopran)
Marek Belko – Orfeo (tenor)
Michał Czok – Plutone (bas)
Natalia Borcz – Gracja I (sopran)
Kinga Kroker – Gracja II (sopran)
Alicja Kędziora – Gracja III (alt)
Paweł Frasz – Pasterz (bas)
Akademicka Orkiestra Barokowa – studenci oraz wykładowcy Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Radosław Kamieniarz – violino
Kornelia Korecka-Karbownik – violin
Marta Kowlczuk – violino
Bogna Krawczyk – violin
Magdalena Borkowska – viola
Szczepan Dembiński – cello
Adam Rorat – cembalo
Olga Szęszoł – flauto dolce
Łukasz Pędrak – flauto dolce
Krzysztof Bartkowski – flauto dolce
Radosław Dembiński – viola da gamba
Elżbieta Kaluchiewicz – viola da gamba
Julia Karpeta – violone
Karolina Opałka – organo
Noemi Kuśnierz – violino
Weronika Zimnoch – violino
Elżbieta Stonoga – violino
Sylwia Hulbój – viola
Magdalena Łączek – cello
Oda Ropion – cello
Karolina Przybylska – cembalo
Michele Cinquina – teorbo