Regulamin Rady Rodziców
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Rada Rodziców, zwana dalej "Radą" reprezentuje ogół rodziców i prawnych opiekunów wychowanków MDK.
- Rada działa na podstawie ustawy o systemie oświaty, statutu placówki i niniejszego regulaminu.
§ 2
- W skład Radywchodzi co najmniej 7 osób, wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania wyborczego.
- Kadencja Rady trwa rok.
- W uzasadnionych przypadkach, jeżeli w czasie kadencji, ze składu Rady ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
- Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym.
§ 3
Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniująco-doradczy.
II. WYBORY DO RADY
§ 4
- Wybory kandydatów do Rady przeprowadzane są corocznie we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdej grupy lub pracowni.
- Rodzice uczniów każdej grupy lub pracowni, zgromadzeni na zebraniu wybierają spośród siebie kandydata do Rady Rodziców. Każdą grupę może reprezentować maksymalnie jeden rodzic.
- Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice i prawni opiekunowie wychowanków danej pracowni. Jednego wychowanka może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic lub prawny opiekun.
- Wybory Rady Rodziców spośród kandydatów wszystkich grup i pracowni dokonywane są corocznie w październiku. Podczas spotkania wyborczego, prowadzonego przez dyrektora placówki spośród obecnych zgłaszają się kandydaci do udziału w Radzie Rodziców. Kandydaci są zobowiązani do krótkiego zaprezentowania swojej osoby. Ich nazwiska zostają zapisane na tablicy w sposób widoczny dla wszystkich uczestników zebrania.
- Z pozostałych uczestników zebrania, niekandydujących, wybierana jest trzyosobowa Komisja Skrutacyjna. Jej wybór oparty jest na ochotnikach zgłaszających się do pracy w komisji. Komisja podaje liczbę głosów stanowiących o wyborze – zwykła większość – połowa plus jeden.
- Wyborów do Rady Rodziców dokonuje się w głosowaniu tajnym, za pomocą czystych kart do głosowania. Na kartach tych uczestnicy zebrania zapisują imiona i nazwiska wybranych przez siebie spośród wszystkich zgłoszonych kandydatów. Karty wypełnione inaczej niż imionami i nazwiskami są uznawane za głosy nieważne. Wyniki głosowania podaje Komisja Skrutacyjna. Z przeprowadzonych wyborów Komisja Skrutacyjna sporządza protokół zawierający liczbę obecnych, liczbę kandydatów, wyniki wyborów oraz liczbę głosów ważnych i nieważnych. Protokół podpisują wszyscy uczestnicy zebrania.
- Wybory przewodniczącego, jego zastępcy, sekretarza oraz skarbnika dokonywane są tego samego dnia spośród wybranych wcześniej do Rady. Wybory dokonywane są w głosowaniu tajnym. Przyjmowaniem zgłoszeń kandydatów na te funkcje, przeprowadzeniem głosowania oraz liczeniem głosów zajmuje się dyrektor placówki.
§ 5
- Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady, zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy do obowiązków Dyrektora.
- Pierwsze posiedzenie Rady powinno odbyć się nie później niż 14 dni od terminu wyborów
III. WŁADZE RADY
§ 6
Władze Rady tworzą: Przewodniczący Rady, zastępca, sekretarz i skarbnik.
§ 7
- Przewodniczący Rady organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
- Zastępca przewodniczącego Rady przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności.
- Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
- Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszami gromadzonymi przez Radę. Funkcję skarbnika może pełnić osoba zatrudniona w tym celu przez RR.
§ 8
Rada publikuje comiesięczne sprawozdania ze swojej działalności na tablicy ogłoszeń.
IV. POSIEDZENIA RADY
§ 9
- Posiedzenia Rady odbywają się w terminach ustalonych na bieżąco, nie rzadziej niż raz na 2 miesiące.
- Poza terminami, posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący powiadamiając członków Rady, co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7-dniowego terminu.
- Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora lub Rady Pedagogicznej.
§ 10
- Przygotowanie posiedzenia Rady jest obowiązkiem przewodniczącego.
- Posiedzenia Rady prowadzone są przez przewodniczącego.
- W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecnych jest co najmniej połowa członków Rady.
§ 11
- Posiedzenia Rady są protokołowane.
- Protokolantem zebrania jest sekretarz Rady Rodziców, w przypadku jego nieobecności protokolant zostaje wybrany spośród uczestników zebrania.
- Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać:
- a) numer i datę zebrania,
- b) numery podjętych uchwał,
- c) stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw.quorum,
- d) wykaz osób uczestniczących w zebraniu, które nie są członkami Rady,
- e) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
- f) przebieg zebrania, streszczenie wystąpień i dyskusji,
- g) treść zgłoszonych wniosków,
- h) podjęte uchwały i wnioski,
- i) podpisy wszystkich uczestników zebrania.
- Prawo wglądów do protokołów zebrań Rady Rodziców mają upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką i organu prowadzącego.
- Za przechowywanie protokołów Rady Rodziców odpowiada dyrektor placówki.
- Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady. Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant.
V. PODEJMOWANIE UCHWAŁ
§ 12
- Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
- W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.
- Pod uchwałami podpisują się wszyscy uczestnicy zebrania.
§ 13
Uchwały Rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
§ 14
Opinie Rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.
VI. PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW RADY
§ 15
- Członkowie Rady mają prawo:
- 1) Dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne, lub dotyczącymi spraw personalnych.
- 2) Wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach placówki.
- 3) Głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę.
- Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach i pracach Rady.
VII. FUNDUSZE RADY
§ 16
- Rada może gromadzić fundusze przeznaczone na działalność statutową placówki z następujących źródeł:
- ze składek rodziców,
- z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji, fundacji,
- z dochodowych imprez organizowanych przez Radę Rodziców i mieszkańców środowiska placówki.
- Wysokość składki i zasady jej wnoszenia Rada określa w maju każdego roku w uchwale. Wnoszenie składki przez rodziców lub uczestników jest dobrowolne. Składkę tworzą tzw. "wpisowe" oraz opłata na rzecz RR.
- Środki pozyskane z tzw. Wpisowego (30%) są pozostawione do dyspozycji Zarządu RR MDK. Pozostałymi środkami, czyli opłatą na RR (35% za semestr) oraz wszelkimi dodatkowymi kwotami pozyskanymi przez daną pracownię dysponuje nauczyciel. Każdy nauczyciel na zakończenie semestru przygotowuje dla Zarządu RR MDK sprawozdanie z wydatkowania pozyskanych środków, przechowując w czasie semestru dokumentację finansową. Po zakończeniu semestru dokumentacja jest przekazywana skarbnikowi RR.
- Wnoszone przez rodziców składki są darowizną i nie podlegają zwrotowi.
- Uczestnik przyjmowany na zajęcia w dowolnym momencie roku szkolnego może wnieść w pełnej wysokości tzw. wpisowe. Składkę na rzecz RR wnosi proporcjonalnie w podziale na miesiąc.
§ 17
Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu ustala corocznie Rada w planie finansowym wydatków. Plan przygotowywany jest w październiku każdego roku.
§ 18
Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady mogą składać: Dyrektor, Rada Pedagogiczna, pracownicy placówki prowadzący zajęcia z młodzieżą.
§ 19
- Rada ma wydzielone konto bankowe.
- Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada poprzez upoważnione osoby – przewodniczący, a w razie jego nieobecności zastępca lub skarbnik.
§ 20
Dokumenty finansowe przed zaksięgowaniem zatwierdza skarbnik Rady.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 21
Rada posługuje się pieczątką o treści:
RADA RODZICÓW M.D.K. im. St. Wyspiańskiego 59-700 BOLESŁAWIEC ul. Grunwaldzka 5 NIP 612-15-41-005
Regulamin wchodzi w życie z dniem 18 czerwca 2014, a został uchwalony na zebraniu Rady w dniu 17 czerwca 2014